Głośne premiery! Frekwencyjny sukces.

Stutysięczna widownia, jedenaście tytułów, w tym aż trzy znakomicie przyjęte premiery, rozwijające się: festiwal OFF-Północna i Konkurs Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty, nowa oferta edukacyjna – dla Teatru Muzycznego w Łodzi to był udany sezon, zwieńczony premierą „Miss Saigon”. Kolejny przyniesie między innymi spotkanie z tangiem.

Jeśli chodzi o liczby, to w minionym sezonie sam tylko „Madagaskar” – zagrany 41 razy – zgromadził na widowni teatru blisko 35 tysięcy osób. Niesłabnącą popularnością cieszył się hit poprzedniego sezonu „Les Misérables”. Prezentowany 30 razy, obejrzany został przez 25,5 tysiąca widzów. Mijający sezon to również koncert Chrisa Jarretta do projekcji filmu „Pancernik Potiomkin” oraz coraz prężniej rozwijający się Festiwal OFF-Północna. Ponadtysięczna publiczność udowadnia, że jest na scenie miejsce dla mniejszych wydarzeń muzycznych spoza głównego nurtu. Stali bywalcy teatru polubili też „The best of… Muzyczny”, choć niewątpliwie wydarzeniem sezonu była zaprezentowana w czerwcu, a zrealizowana z ogromnym rozmachem „Miss Saigon”, którą jak dotąd widziało już ponad 7,5 tysiąca widzów. – To był wielki test dla wszystkich realizatorów: naszego zespołu i solistów – najlepszych polskich artystów, wybranych w drodze castingu – podkreśla Grażyna Posmykiewicz, dyrektor Teatru Muzycznego w Łodzi. – Test zdany pomyślnie, co potwierdzają nie tylko owacje na stojąco, ale też licencjodawca. Teraz możemy myśleć z większą odwagą o realizacji dużych autorskich projektów, począwszy od kolejnego sezonu – mówi i zdradza pierwsze plany tego, co po wakacjach.

Wiadomo już, że kolejny sezon rozpocznie premiera spektaklu baletowego w choreografii Artura Żymełki, autora nagradzanej „Łajzy”. Spektakl oparty będzie na współczesnej prozie autorstwa bestsellerowego hiszpańskiego pisarza – Artura Pereza-Revertego. „Mężczyzna, który tańczył tango” to opowieść o burzliwym związku fordansera z bogatą kobietą. Wątki erotyczne, kryminalne, szpiegowskie przeplatają się, tworząc fascynujące tło psychologicznego dramatu bohaterów. – Moja adaptacja sceniczna powieści bliska jest musicalowi: sceny muzyczne, dramatyczne, taneczne, filmowe przenikają się wzajemnie. Świadomie komplikowana percepcja intryguje widza, obrazy zmieniają rytm, przyspieszają, rozciągają się, urywają. Narracja stale oscyluje między słowem, muzyką i tańcem, by – zgodnie z pierwowzorem – znaleźć się w innym miejscu i czasie – opowiada Artur Żymełka. Muzykę na żywo zaaranżuje Samokhin Band.

Co więcej z planów? Tegoroczny, tradycyjny już koncert sylwestrowy nawiązywać będzie do Łodzi Filmowej. W przyszłym roku wrócą OFF-Północna i Konkurs Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty. Nie zabraknie też kolejnej premiery na koniec przyszłego sezonu.

Teatr nie zwalnia również, jeśli chodzi o działalność edukacyjną. W minionym sezonie zupełnie przemodelowano jej program. Z wcześniejszych działań pozostawiono patronat nad doskonale prosperującą grupą taneczną Broadway Girls, która od tego sezonu zwiększyła swoją liczebność i wprowadziła grupę juniorów (5-6 lat).

Z myślą o dzieciach ze szkół podstawowych i gimnazjów powstał cykl warsztatów aktorskich z elementami muzycznymi i tanecznymi w ramach grupy teatralnej „Ale Kanał!”. Zajęcia odbywają się dwa razy w miesiącu, w blokach 2- i 4-godzinnych i pozwalają młodym miłośnikom teatru pracować nad dykcją, zdobywać wiedzę z zakresu plastyki ruchu, poznawać i oswajać skalę głosu.

Z kolei warsztaty teatralne „Lodzio Miodzio”, tematycznie nawiązują do „Madagaskaru”. Po obejrzanym spektaklu uczestnicy – w grupach lub indywidualnie – biorą udział w ćwiczeniach i zadaniach, koordynowanych przez zawodowych aktorów i doświadczonych instruktorów teatralnych. Same tylko zajęcia dla grup zgromadziły w tym sezonie blisko 600 uczestników. W ofercie teatru znalazły się ponadto warsztaty taneczne „Fajfy”, w których udział biorą seniorzy 60+ oraz warsztaty wokalne „Totalna bemolka".


Materiał prasowy TM Łódź